Proteïnedieet

Verlies gemiddeld 5kg in een maand.

Proteïne-diëten zijn populair. Niet zo gek als je weet dat de kilo’s er razend snel afvliegen.
Of het ook zo blijft, dat ligt aan u!

Voor wie snel en efficiënt een aantal kilo’s wil kwijtraken, is een proteïne-dieet of ‘very low calorie diet’ een aanlokkelijk
idee. Want in tegenstelling tot bij andere dieten vliegen de kilo’s er af en blijft de spiermassa vrijwil intact.
Wat zijn de voorwaarden om je in dit aanlokkelijk avontuur te storten?
Het dieet volgen zoals het hoort en een deskundige begeleiding.

Werking

Als je evenveel energie verbruikt als je via je voeding opneemt, is je lichaam in balans. Wil je vermageren, dan moet je het
aantal vetstoffen en koolhydraten beter doseren, en het teveel aan calorieën afbouwen.Bij het proteïnedieet worden de
koolhydraten en vetten geminimaliseerd en de hoeveelheid eiwitten flink opgevoerd (tot 50% van de voeding).

Een kuur bestaat uit vier fasen.
Je begint met de meest strenge fase, waarin koolhydraten worden uitgesloten (dus ook fruit), om ze daarna in
opeenvolgende stappen terug in te voeren .Pas in de laatste fase wordt over geschakeld op een evenwichtig
voedingspatroon. De duur van de fasen is afhankelijk van het gewichtsverlies.

De formule is gebaseerd op eiwitsupplementen, een combinatie van melk- en soja- eiwitten en eiwitten uit eieren.
De supplementen bestaan in de vorm van zakjes poeder(soep, dranken, ommelet, dessert, shakes), repen, cakes,
ontbijtkoeken, pasta, rijst, brood, krackers, crackotten,….

Ook na drukke feestdagen of na een vakantieperiode kan een 7-daagse proteïnekuur goede resultaten geven.

Behoud van spieren

Een vervelende bijkomstigheid van drastisch lijnen, is dat je niet alleen vet en vocht verliest, maar ook spierweefsel. Bij dit
dieet ligt het anders: door de hoeveelheid proteïnen op te drijven, wordt de vetmassa hoofdzakelijk aangesproken en blijft
de spiermassa onaangeroerd. Als je een soepdieet of groentesapkuur volgt, raak je eveneens op een snelle manier kilo’s
kwijt. Het gaat dan vooral om vochtverlies. Je lichaam gaat ook energie halen uit de spieren en daar bij de spiereiwitten
afbreken. Je gaat je ook minder fit voelen.
Bij een proteïnedieet gebruikt het lichaam de eiwitten die het binnenkrijgt rechtstreeks, en worden er geen eiwitreserves
aangesproken. Zo voorkom je spierverlies.

Begeleiding

De resultaten zijn snel en spectaculair : mannen kunnen tijdens de eerste week drie tot zeven kg vermageren, vrouwen
twee tot vier kg. De volgende drie, vier weken zijn goed voor één tot twee kg per week. daarna verlies je nog één kg per
week. Toch moet je voorbereid zijn op eventuele vervelende nevenwerkingen, zoals constipatie, koude rillingen, een slecht
ruikende adem, hoofdpijn, spierkrampen en een verstoring van de maandstonden. Een dieet dat voor de helft uit eiwitten
bestaat, zorgt voor een grote hoeveelheid afbraakproducten (ketonen en stikstofafvalslakken uit eiwitten) die je via de
urine moet afvoeren. Is dat geen zware taak voor onze nieren? In een proteïnekuur wordt de hoeveelheid eiwitten berekend
op 60 tot 80 gram per dag: dat is de normale dagelijkse behoefte. Maar omdat je een beperkte energieopname hebt – in de
beginfase mag je slecht 500 calorieën per dag opnemen – krijg je in verhouding natuurlijk wel veel proteïnen binnen. Voor
gezonde personen vormt dit geen probleem. Maar mensen met hart-, lever- en nierproblemen, diabetes is de kuur niet
toegestaan. Ook zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, mogen hier niet aan beginnen. Voor je met een
kuur begint kan je eventueel een arts voor een bloedanalyse consulteren. Aan de hand hiervan kan de nierwerking,
leverwerking, bloedsuikerspiegel, het cholesterolgehalte en het urinezuurgehalte worden bekeken.

Begeleiding tijdens en na de kuur is enorm belangrijk, zowel voor de controle op je gezondheid en het verder lukken van je
dieet. Door de lage calorieopname kan er op termijn een tekort aan essentiële voedingsstoffen ontstaan.
De eiwitsupplementen zijn verrijkt met vitaminen en mineralen. Er zijn, zeker in fase 1 en 2, aanvullende vitamine- en
mineralenpreparaten nodig. Tijdens de laatste fase, maar ook na het dieet blijft voedingsadvies belangrijk. Als je hervalt in
je verkeerde eetgewoonten kun je na elk dieet, dus ook na een proteïnekuur, weer snel aankomen.

Opvolging met gewichtscontrole op de ‘Tanita’ vetweegschaal